Dietologas E. Grišinas: „Supermaistas ne tik chia sėklos ar goji uogos bet ir grikiai ar kefyras“

Dietologas E. Grišinas: „Supermaistas ne tik chia sėklos ar goji uogos bet ir grikiai ar kefyras“
Dietologas E. Grišinas: „Supermaistas ne tik chia sėklos ar goji uogos bet ir grikiai ar kefyras“

Dietologas E. Grišinas: „Supermaistas ne tik chia sėklos ar goji uogos bet ir grikiai ar kefyras“

Supermaistas – tai maisto produktai, kuriuose yra ypač dideli kiekiai maistingųjų medžiagų. Dažniausiai prakalbus apie supermaistą yra pateikiami egzotiniai pavyzdžiai: chia sėklos, goji uogos, bolivinė balanda ar kokosų vanduo. Bet gydytojas dietologas Edvard Grišin atkreipia dėmesį, kad tradicinė lietuviška virtuvė taip pat kupina supermaisto produktų.
 
 
E. Grišin pasakoja: „Nors supermaistas nėra oficialus medicinos terminas, bet visuomenėje prigijo apibūdinant maisto produktus, kurių maistingosios medžiagos ir jų kiekis ypač naudingi sveikatai.“
 
 
 
 
NE TIK KOKOSŲ VANDUO, BET IR KEFYRAS
 
 
 
 
Pavyzdžiui, 100 g chia sėklų yra net 34 g skaidulų, 17 g baltymų ir ypač daug fosforo. Tiesa, svarbu nepamiršti, kad per dieną rekomenduojama suvartoti tik 15-20 g. chia sėklų. O 100 g goji uogų turi 6.80mg geležies ir net 48.4 mg vitamino C.
 
„Vis dėlto, noriu pabrėžti, kad ir mūsų virtuvėje galime rasti daugybę maisto produktų, kuriuos tvirtai galime vadinti supermaistu. Kalbu apie uogas: šaltalankiai, šermukšnis, mėlynės, aronijos. Tikras supermaistas yra grikiai, taip būtent grikiai, kuriuos retai rasime kitų šalių tradicinėje virtuvėj. Ir dar probiotikais turtingi fermentuoti pieno produktai, pavyzdžiui, kefyras taip pat – tikras supermaistas“, – sako gydytojas dietologas E. Grišin.
 
 
 
 
PASAULIS ATRANDA TIK DABAR
 
 
 
 
„Lietuviai kefyrą žino ir vertina jau nuo seno, o pasaulis tik dabar atranda kefyrą kaip produktą, kurio ir skonis, ir maistinė vertė yra išskirtinė“, – sako „Pieno Žvaigždžių“ Mažeikių pieninės filialo vyriausioji technologė Vilma Laukytė-Staniuvienė.
 
Kai skubančiame pasaulyje yra tiek daug pusfabrikačių ir nenatūralaus maisto, kefyro populiarumas auga, nes tai gyvas produktas, kupinas gyvųjų bakterijų – probiotikų. Bakterijos bei jų santykis mūsų virškinimo sistemoje atlieka labai svarbų vaidmenį reguliuojant ne tik maistinių medžiagų pasisavinimo procesus, bet taip pat stabdant ligų pasireikšimo rizikas.
 
„Kefyre esančios biogeninės medžiagos taip pat suriša cholesterolį patekusi į virškinimo traktą kartu su maistu. Lactobacillus kefiri pasižymi antimikrobiniu poveikiu kovoje su E.Coli, H.Pylori, ar Salmonella bakterijomis. Todėl probiotikais turtingo maisto vartojimas yra būtinas siekiant jų išvengti“, – teigia gydytojas dietologas.
 
 
 
 
 
IŠSKIRTINĖS SAVYBĖS - IŠ GYVO KEFYRO GRYBO
 
 
 
 
Kefyro unikalumo paslaptis – jo gamybai naudojamas gyvas kefyro grybas. Būtent jis skatiną pieno rūgimą, kuomet gyvų bakterijų energiją  įkvepia kefyrui gyvybės, sukuria tirštą tekstūrą ir charakteringą brandų skonį.
V. Laukytė-Staniuvienė pasakoja apie gyvo kefyro grybo priežiūros ypatumus: „Gamindami  „Dvaro“ kefyrą naudojame jau trisdešimt metų mūsų pačių auginamą kefyro grybą. Tikram ir gyvam kefyro grybui reikalingos specifinės žinios, sąlygos, patalpos, technologijos, aplinka, temperatūra, specialios talpos. Su kolegomis juokaujame, kad net ir nuotaika turi būti gera, negali eiti dirbti su kefyro grybu pats surūgęs!“
 
 
 
 
KALCIO ŠALTINIS NETOLERUOJANTIEMS LAKTOZĖS IR PAGALBA KAULAMS VYRESNIEMS
 
 
 
 
„Būtina paminėti dar vieną svarbią kefyro savybę: kefyro vartojimas yra saugus būdas gauti pakankamą kiekį kalcio, laktozės netoleruojantiems asmenims. Kefyro fermentacijos metu natūraliai kefyre esanti beta-galaktozidazė skaido kefyre esančią laktozę, taip sumažindama riziką pilvo pūtimų, ar kitų virškinamo trakto negalavimų“, – pataria E. Grišin.
 
Daugiau dėmesio kefyrui privalėtų kreipti vyresnio amžiaus žmonės, siekiant sumažinti osteoporozės, imuninės sistemos nusilpimo riziką. Taip pat anksčiau minėti žmonės netoleruojantys laktozės galėtų išmėginti kefyrą kaip alternatyvą šviežio pieno produkcijai.
 
„Vis dėlto, labai raginu, kad po šių žodžiu kefyras netaptų tik vaistiniu preparatu, kuris yra vartojamas tik susirgus ar ištikus kitoms problemoms. Jeigu mėgstate kefyrą, įtraukite jį į savo mitybos racioną bei mėgaukitės juo kaip užkanda arba dalimi pagrindinio patiekalo, nors ir kiekvieną dieną“, – ragina E. Grišin.